Wszystko, co musisz wiedzieć o dostępności stron internetowych

Wiele firm wciąż ignoruje dyskusje na temat standardów dostępności stron internetowych, nie mówiąc już o ich wdrażaniu. Wynika to przede wszystkim z powszechnego mitu, że standardy dostępności istnieją tylko po to, aby zaspokoić potrzeby osób niepełnosprawnych. Prawda jest jednak taka, że dostępność stron internetowych przynosi korzyści wszystkim.

Dostępna strona internetowa usuwa bariery, ułatwiając odwiedzającym korzystanie z Twojej strony, narzędzi lub aplikacji mobilnych. Kiedy udostępniasz swoją witrynę, ułatwiasz wszystkim korzystanie z niej, w tym robotom (np. robotom wyszukiwarek, które indeksują Twoją witrynę).

W dzisiejszych czasach świat jest gotowy i poszukuje silniejszych zmian opartych na działaniu. Ludzie proszą o równość, akceptację i dostosowanie niezależnie od statusu społecznego czy możliwości fizycznych. Przedsiębiorstwa są zmuszane do podjęcia działań i wprowadzenia zmian. Postępowanie zgodnie z wytycznymi dotyczącymi dostępności będzie miało ogromny wpływ, a jednocześnie poprawi postrzeganie Twojej marki przez opinię publiczną.

Co więcej, sieć jest coraz ważniejszym zasobem. Oferuje jeden z najłatwiejszych sposobów komunikacji, wyszukiwania informacji, prowadzenia działalności gospodarczej i wiele innych. Istnieje kilka praw i polityk, które zostały uchwalone w szczególności w celu ochrony i eliminacji dyskryminacji osób o różnych zdolnościach. Wiele dużych marek zostało już narażonych na niebezpieczeństwo z powodu niedostępnych stron internetowych. W związku z tym, jest to najwyższy czas, aby zacząć zwracać uwagę na ograniczenie ryzyka bycia pozwanym.

Oprócz unikania sporów sądowych, brak dostępności witryny ma negatywny wpływ na działalność firmy. Obecnie szacuje się, że około 15% światowej populacji doświadcza jakiejś formy niepełnosprawności. Przekłada się to na utratę ogromnego kawałka swojego potencjalnego rynku tylko dlatego, że witryna jest niedostępna. Wiele technologii adaptacyjnych (lub urządzeń wspomagających) zostały stworzone, aby umożliwić osobom o różnych zdolnościach do interakcji z siecią. Dlatego też brak optymalizacji witryny ogranicza szanse na wykorzystanie siły nabywczej osób niepełnosprawnych.

Czym jest dostępność stron internetowych?

Dostępność stron internetowych to po prostu proces tworzenia sieci dostępnej i łatwej w użyciu dla każdego. Dostępność sieci polega na zapewnieniu, że strony internetowe, aplikacje mobilne i inne produkty cyfrowe są osiągalne i mogą być dostępne dla wszystkich, niezależnie od zdolności lub niepełnosprawności. Mówiąc prościej, chodzi przede wszystkim o usunięcie wszelkich możliwych barier, które uniemożliwiają łatwą interakcję w sieci.

Dostępność sieci oznacza, że osoby niepełnosprawne mogą postrzegać, rozumieć, poruszać się i współdziałać z siecią bez żadnych barier. Oznacza to uwzględnienie możliwych wyzwań dla osób niepełnosprawnych, w tym wzrokowo, fizycznie, słuchowo, głosowo, poznawczo i neurologicznie. Bardziej szczegółowo, koncentruje się na czterech kluczowych zasadach:

  • Perceivable - pozwala użytkownikowi na przetwarzanie informacji (odbieranie treści poprzez słuch, dotyk lub wzrok)Operable - pozwala użytkownikowi na łatwe poruszanie się po stronie, szczególnie tym, którzy polegają na nawigacji za pomocą klawiatury lub technologii wspomagającychUnderstandable - pozwala użytkownikowi na łatwe zrozumienie Twojej treści (poprzez ograniczenie żargonu technicznego itp.)Robust - pozwala użytkownikom na dostęp do Twojej strony za pomocą różnych przeglądarek i urządzeń, powinna być responsywna i dobrze współpracować z urządzeniami wspomagającymi.

Google

Należy pamiętać, że jeśli chodzi o dostępność stron internetowych, uwzględnia ona również inne rodzaje niepełnosprawności. Ogólnie rzecz biorąc, niepełnosprawność dzieli się na trzy główne tryby:

  • Niepełnosprawność trwała - osoba, która jest całkowicie niepełnosprawna, jak osoby cierpiące na całkowitą ślepotę lub słabo widzące Niepełnosprawność czasowa - odnosi się do osoby, która ma fizyczną lub psychiczną niepełnosprawność, która nie jest trwała lub występuje tylko przez krótki czas, jak posiadanie złamanej rękiNiepełnosprawność warunkowa lub sytuacyjna - odnosi się do osób, które nie są w stanie normalnie wykonywać czynności ze względu na stan lub sytuację, jak posiadanie wolnego połączenia internetowego

Patrząc z szerszej perspektywy, dostępność stron internetowych nie ogranicza się do osób doświadczających pewnego rodzaju niepełnosprawności. Osoby bez niepełnosprawności również mogą czerpać korzyści z dostępnych stron internetowych, w sytuacjach takich jak

  • korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń z małymi ekranamizmiana zdolności ze względu na starzenie sięniemożność słuchania dźwięku, stąd potrzeba napisów itp.

Najważniejszą kwestią związaną z przestrzeganiem standardów dostępności stron internetowych jest zapewnienie wszystkim dobrego doświadczenia użytkownika. Dzięki temu interakcja z witryną staje się łatwiejsza, co jest korzystne zarówno dla Twojej firmy, jak i klientów.

Zasadniczo sieć została zaprojektowana tak, aby służyła wszystkim ludziom. Jednak, gdy strony internetowe, aplikacje mobilne i inne produkty cyfrowe są źle zaprojektowane, tworzą bariery, które prowadzą do wykluczenia ludzi z korzystania z sieci.

Podczas gdy wiele firm zaczyna stosować się do różnych wytycznych dotyczących dostępności stron internetowych, wiele z nich nadal nie chce się do nich stosować. I to może być duży błąd, ponieważ nowe i istniejące wcześniej przepisy dotyczące dostępności stają się coraz bardziej powszechne. Na przykład strony internetowe interpretowane przez sądy jako miejsce zakwaterowania publicznego w oparciu o tytuł III amerykańskiej ustawy American with Disabilities Act (ADA) doprowadziły do agresywnego wzrostu spraw dotyczących dostępności przeciwko dużym i małym firmom. Tylko w 2018 r. w USA złożono ponad 10 000 pozwów związanych z dostępnością stron internetowych.

W UE, Kanadzie i innych częściach świata - wdrażane są regulacje rządowe dotyczące zgodności ze standardami dostępności stron internetowych.

Co to jest ADA?

Ustawa Americans with Disabilities Act (ADA) została ustanowiona w 1990 roku, aby położyć kres dyskryminacji osób o różnych możliwościach. Początkowo wymagała ona od organizacji zapewnienia racjonalnych udogodnień dla niepełnosprawnych pracowników, co doprowadziło do wprowadzenia udogodnień w toaletach, podjazdów dla wózków inwalidzkich i innych udogodnień zapewniających równy dostęp. Jednakże, przepisy te ewoluowały w szerokim zakresie i były otwarte na interpretację, zwłaszcza jeśli chodzi o Tytuł III przepisów ADA.

Tytuł III ADA wymaga, aby wszystkie instytucje zapewniły równy dostęp osobom, które kwalifikują się w standardach ADA jako niepełnosprawne. Odnosi się on do szerokiego zakresu organizacji, w tym rządu, przestrzeni publicznych i prywatnych, zatrudnienia, przepisów budowlanych, transportu i telekomunikacji. Pomieszczenia publiczne odnoszą się do przedsiębiorstw i organizacji non-profit, które świadczą usługi dla społeczeństwa. ADA została ustanowiona w celu ochrony osób niepełnosprawnych, aby mogły one prowadzić swoje codzienne życie bez doświadczania dyskryminacji lub barier w dostępie. Dzięki tej regulacji, osoby o różnych zdolnościach mają prawo do równego wejścia na rynek lub nie mogą być pozbawione usług przez firmę z powodu swojej niepełnosprawności.

W 1990 roku ustawodawcy nie przewidzieli, że Internet stanie się ważnym zasobem. Wtedy termin "bariery dostępu" oznaczał dosłowne bariery. W chwili obecnej Internet stał się kręgosłupem globalnego handlu - obsługuje miliony transakcji biznesowych dziennie. Oznacza to, że produkty, usługi i informacje mogą być teraz dostarczane online lub za pośrednictwem innych cyfrowych mediów. W związku z tym przepisy dotyczące dostępności zaczęły obowiązywać również organizacje obecne w Internecie.

Co więc ADA mówi o stronach internetowych? W 2010 roku Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych (DoJ) wydał Advanced Notice of Proposed Rulemaking, aby ogłosić zamiar zmiany języka stosowanego do informacji, w szczególności stron internetowych. Stało się tak głównie dlatego, że ADA nie odnosi się wyraźnie do zgodności online. Nie rozwiązało to jednak problemu, ponieważ nadal nie ma przepisów mówiących, że ADA powinna być obowiązkowo przestrzegana przez strony internetowe. W związku z tym, jeśli chodzi o strony internetowe i obecne znaczące szare strefy, ciężar interpretacji związku ADA ze stronami internetowymi spada na sądy. Chociaż, jeśli chodzi o rzeczywiste przypadki dostępności stron internetowych, kilka sądów orzekło, że strony internetowe są uważane za miejsca zakwaterowania publicznego, co czyni je przedmiotem regulacji ADA. Podczas gdy inne sądy zdecydowały, że strony internetowe są rzeczywiście związane zasadami ADA.

Najlepiej jest przyjąć formalne standardy dostępności stron internetowych. Wynika to z faktu, że liczba spraw sądowych związanych z dostępnością stron internetowych stale rośnie w ostatnich latach. A sądy najczęściej orzekają na korzyść powoda. Kłopoty pojawiają się często, gdy firmy zaniedbują lekturę zestawu narzędzi ADA Best Practices. Wytyczne ADA pomagają firmom lepiej zrozumieć, jak wiele niepełnosprawności może wpływać na sposób, w jaki ludzie kontaktują się z Internetem. Wyjaśniają również, dlaczego pewne bariery uniemożliwiają osobom niepełnosprawnym dostęp do strony internetowej. Chociaż nie są one wyczerpujące, nie zawierają instrukcji dotyczących wszystkich wyzwań związanych z dostępnością i nie zawierają szczegółowych instrukcji technicznych. Rząd Stanów Zjednoczonych uznaje WCAG 2.1 Level-AA za wymagany standard.

Oprócz ADA, jeśli projektujesz witrynę dla amerykańskiej agencji rządowej lub organizacji, która otrzymuje fundusze od rządu - powinieneś również znać Sekcję 508 amerykańskiej ustawy o rehabilitacji z 1973 r. Co więcej, w różnych krajach obowiązują różne przepisy dotyczące dostępności. Na przykład w Wielkiej Brytanii obowiązuje ustawa o równości z 2010 roku. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli prowadzisz działalność w UE, powinieneś być świadomy proponowanego Europejskiego Aktu Dostępności, jak również dyrektywy w sprawie dostępności stron internetowych i urządzeń przenośnych. Jeśli natomiast prowadzisz biznes w Kanadzie, powinieneś wiedzieć o Kanadyjskiej Ustawie o Prawach Człowieka oraz o Polityce dotyczącej Komunikacji i Tożsamości Federalnej.

Co to jest Sekcja 508?

Sekcja 508 została włączona do Ustawy o Rehabilitacji z 1973 roku w 1998 roku. Wymaga on od agencji federalnych zapewnienia, że technologia elektroniczna i informacyjna (EIT) jest dostępna dla osób niepełnosprawnych. Ponadto, Sekcja 508 wytyczne dostępności i wymagania dla technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) przeszły niedawne odświeżenie w styczniu 2017 roku. Ostatnia aktualizacja obejmuje reorganizację zarówno sekcji 508, jak i sekcji 255 ustawy Telecommunications Act z 1996 r. w celu odzwierciedlenia ostatnich innowacji w zakresie ICT.

Sekcja 508 wpływa na wszystkie agencje federalne i każdą firmę, która dokonuje transakcji z agencją federalną, w tym prywatnych wykonawców, organizacji finansowych, opieki zdrowotnej i innych. Cała komunikacja cyfrowa tych agencji federalnych i firm objętych 508 musi być zgodna z przepisami. Obejmuje to wszystkie treści internetowe, e-maile, oprogramowanie, aplikacje, i tak dalej. 508 zgodności jest trochę skomplikowane i jeśli nie jesteś pewien, co robić, musisz skonsultować się z ekspertem.

Co to jest WCAG?

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) to wytyczne dotyczące dostępności cyfrowej opracowane przez World Wide Web Consortium (W3C). WCAG to zbiór zaleceń, które mają na celu uczynienie sieci bardziej dostępną, zwłaszcza dla osób o różnych zdolnościach. Większość regulacji prawnych opiera się na tym zestawie wytycznych. WCAG 2.1 jest najbardziej aktualną wersją, a WCAG 2.2 jest w trakcie opracowywania.

WCAG 2.1 został zbudowany i utrzymywany przez Grupę Roboczą Wytycznych Dostępności, która jest konsorcjum twórców stron internetowych i innych ekspertów z różnych organizacji. WCAG 2.1 zawiera cztery (P.O.U.R) zasady projektowania dostępności stron internetowych: dostrzegalne, możliwe do obsługi, zrozumiałe i solidne. Każda z tych zasad ma wytyczne i równoważne kryteria sukcesu, które mają trzy poziomy zgodności: Poziom A (minimalny), Poziom AA (średni zakres), Poziom AAA (najwyższy).

Co to jest VPAT?

Voluntary Product Accessibility Template (VPAT) określa poziom zgodności każdego produktu lub usługi zgodnie z sekcją 508. Szablon ten pomaga agencjom zamawiającym poznać cechy dostępności każdego produktu lub usługi przed rozpoczęciem dyskusji ze sprzedawcą.

VPAT opisuje cechy produktów Electronic Information Technology (EIT), może odnosić się do aplikacji oprogramowania lub systemu operacyjnego, informacji internetowej i aplikacji, produktów telekomunikacyjnych, wideo i produktów multimedialnych, samodzielnych, zamkniętych produktów, komputerów stacjonarnych i przenośnych, funkcjonalnych kryteriów wydajności i informacji, dokumentacji i wsparcia sekcji 508. VPAT zawiera:

(1) Część ogólną

(2) Streszczenie

(3) Szczegółowy opis

Dlaczego dostępność stron internetowych jest kluczowa dla biznesu

Być może jesteś jednym z wielu właścicieli firm lub kadry zarządzającej, którzy mają tendencję do lekceważenia dostępności stron internetowych, ponieważ nie widzą w niej zbyt wielu korzyści. Wielu często wierzy w mit, że dążenie do dostępności jest trudne i kosztowne. Niektórzy twierdzą nawet, że osoby niepełnosprawne nie są częścią ich grupy docelowej. Okazuje się jednak, że jest to ogromny błąd.

Nie dość, że ryzyko związane z brakiem zgodności jest przytłaczające, to jeszcze firmy mogą tracić zarówno wymierne, jak i niewymierne korzyści. Z perspektywy biznesowej, poniżej wymieniono niektóre z wielu zalet posiadania dostępnej strony:

(1) zwiększenie udziału w rynku

(2) lepsze SEO i zwiększony ruch w sieci

(3) lepsze doświadczenie użytkownika dla wszystkich

(4) zwiększony współczynnik konwersji i ROI

(5) zwiększona świadomość marki

(6) lepsza reputacja marki i pozytywny odbiór społeczny

(7) zmniejszenie ryzyka prawnego

Co więcej, przestrzeganie standardów dostępności stron internetowych może nie być już opcjonalne. Dzieje się tak, ponieważ przepisy takie jak ADA mówią, że możesz mieć prawny obowiązek ich przestrzegania. Jak wspomniano wcześniej w tym artykule, stale rośnie liczba pozwów sądowych związanych z dostępnością. I nie ma znaczenia, czy jesteś firmą rozpoczynającą działalność, małą, czy też mającą już ugruntowaną pozycję - musisz zacząć zapewniać dostępność doświadczeń online.

Sprawa Dominos' Pizza

Jedna z najbardziej znanych spraw związanych z dostępnością stron internetowych została wniesiona przez osobę niewidomą przeciwko Domino's Pizza z powodu niemożności zamówienia pizzy na stronie internetowej/aplikacji firmy pomimo wielu wysiłków.

W sprawie Domino's Pizza sąd okręgowy orzekł, że strona internetowa i aplikacja pozwanej firmy są uważane za rozszerzenie jej sklepu fizycznego. Oznacza to, że ich strona internetowa i aplikacje zaliczają się do "miejsc zakwaterowania publicznego" zgodnie z Title III ADA.

Sprawa ta jest dobrym precedensem, że dostępność stron internetowych jest wymagana przez prawo w wielu okolicznościach. Inni wielcy sprzedawcy detaliczni, którzy zostali pozwani przez niewidomych powodów z powodu roszczeń dotyczących dostępności stron internetowych/ADA to Ace Hardware, Home Depot, Estee Lauder, Aeropostale i Patagonia.

Dostępność poczty elektronicznej i dokumentów

Uczynienie twoich emaili i dokumentów dostępnymi jest również konieczne. Treść emaili, załączniki do emaili, dokumenty takie jak PDF i dokumenty online muszą być odpowiednio zaprojektowane i sformatowane pod kątem dostępności. W ten sposób wiele osób korzystających z technologii wspomagających może uzyskać dostęp do treści i ją zrozumieć.

W idealnej sytuacji dostępny e-mail i dokument powinien być opracowany w taki sposób, aby osoby niepełnosprawne lub korzystające z technologii wspomagających mogły z łatwością przeczytać jego treść lub nie przeoczyły kluczowych informacji. Dostęp do wiadomości e-mail i dokumentów można uzyskać również za pomocą przeglądarek internetowych, dlatego należy przestrzegać wytycznych dotyczących dostępności, aby uniknąć kosztownych niedogodności.

Zastosowanie dostępności stron internetowych

Standardy dostępności stron internetowych prowadzą do projektowania integracyjnego - sprawiają, że strona jest dostępna dla każdego. Wdrożenie wytycznych dotyczących dostępności stron internetowych nie musi być ani trudne, ani kosztowne. Nawet niewielkie zmiany mogą sprawić ogromną różnicę. Dlatego nie traktuj tego jako przemyślenia, możesz zacząć od zastosowania poniższych zasad:

● Użyj obszaru klikalnego 40×40 pkt. dla kontrolek dotykowych.

Obszar 40×40 pkt. jest najbardziej akceptowalnym rozmiarem dla przycisków dotykowych, ponieważ jest dostosowany do wszystkich rozmiarów palców i dobrze współpracuje z technologiami wspomagającymi.

Nadaj priorytet przejrzystości tekstu

Zwiększ wyrazistość liter i bloków tekstu w swojej treści. Jest to bardzo pomocne dla osób niedowidzących.

Nie polegaj wyłącznie na kolorze

Niewidomość kolorów dotyka około 10% populacji. O ile kodowanie kolorami jest dobre zwłaszcza dla użytkowników nie mających problemów ze wzrokiem, o tyle użytkownicy niewidzący kolorów nie będą w stanie w pełni zrozumieć Twoich intencji. Dlatego najlepiej jest dodać etykiety i nie zapomnieć o zastosowaniu efektywnego kontrastu kolorystycznego.

● Objaśniający tekst linku

Zamieść tekst objaśniający link, aby osoby o różnym stopniu sprawności mogły łatwo zrozumieć dokąd prowadzi link.

Uporządkuj treść w HTML dla czytników ekranu

Upewnij się, że Twoja treść nadal ma logiczny przepływ, nawet jeśli CSS jest wyłączony. Możesz to zrobić poprzez uporządkowanie treści w HTML, jest to szczególnie korzystne dla czytników ekranu.

Włącz nawigację za pomocą klawiatury w projektowaniu stron internetowych

Wiele osób niepełnosprawnych polega w dużej mierze na nawigacji za pomocą klawiatury, więc Twoja strona powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby ludzie mogli w pełni nawigować po niej bez użycia myszy.

● Nie zapomnij o liście kontrolnej dostępności

Poza punktami wymienionymi wcześniej w tym artykule, lista kontrolna dostępności nie tylko pomoże Ci stworzyć dostępną stronę, ale jest to również dobry projekt.

Wnioski

Wszystkie firmy powinny zacząć zwracać uwagę na dostępność stron internetowych. Jest to nie tylko moralna i etyczna rzecz do zrobienia, ale odmowa przestrzegania standardów dostępności może prowadzić do kosztownych sporów sądowych. Nie wspominając o tym, że niedostępne strony biznesowe tracą szansę na czerpanie korzyści z dostępności stron internetowych, takich jak lepsze SEO, udział w rynku, doświadczenie użytkownika i świadomość marki.

Autor David Grevorkian rozpoczął działalność Be Accessible z powodu swojej pasji do dostępności stron internetowych i zgodności z ADA. Większość swojej kariery zawodowej spędził pracując dla instytucji finansowych, tworząc strony internetowe i aplikacje mobilne. Zdobył tytuł magistra administracji biznesowej na Salve Regina University w Rhode Island. David jest orędownikiem tworzenia interfejsów internetowych, z których mogą korzystać wszyscy ludzie. Lubi nagrywać muzykę i grać z przyjaciółmi w piłkę nożną.

Kategorie: Dotacje UE,