11 lutego: Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce

"Jesteśmy zdeterminowani, aby zachęcić nowe pokolenie kobiet i dziewczyn
naukowców, aby stawić czoła głównym wyzwaniom naszych czasów. Podążając za wezwaniem
Grety Thunberg, młode kobiety naukowcy już robią różnicę w walce ze zmianami klimatu.
w walce ze zmianami klimatu, w tym południowoafrykańska nastolatka Kiara Nirghin
której wynalazki minimalizują skutki suszy.
Poprzez wykorzystanie
kreatywności i innowacyjności wszystkich kobiet i dziewcząt w nauce, oraz odpowiednio
inwestując w integracyjną edukację STEM, badania i rozwój oraz ekosystemy STI, mamy bezprecedensową
możliwość wykorzystania potencjału czwartej rewolucji przemysłowej w celu
korzyści dla społeczeństwa".
- Wspólne przesłanie od. Audrey Azoulay, Dyrektor Generalnej UNESCO i Ms. Phumzile Mlambo-Ngcuka, Dyrektor Wykonawczy UN Women z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w Nauce 2019
To właśnie 22 grudniand, 2015 roku, kiedy Zgromadzenie Ogólne podjęło decyzję o ustanowieniu corocznego Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w Nauce. Dzień ten uznaje krytyczną rolę, jaką kobiety i dziewczęta odgrywają, jeśli chodzi o naukę i technologię.
Obchody tego dnia są organizowane przez UNESCO i UN-WOMEN. Są one również wspierane przez współpracę pomiędzy instytucjami i partnerami społeczeństwa obywatelskiego, których celem jest promowanie kobiet i dziewcząt w świecie nauki. 11 lutegoth to właściwy dzień, aby świętować promowanie pełnego i równego dostępu kobiet do nauki oraz możliwość udowodnienia, jak kluczowa może być ich rola.
Aby stawić czoła niektórym najbardziej prominentnym wyzwaniom Europy, takim jak poprawa zdrowia czy nawet walka ze zmianami klimatu, zainteresowane strony będą musiały wykorzystać wszystkie talenty. Innymi słowy, istnieje rosnąca potrzeba, aby więcej kobiet weszło i nadal wchodziło w obszar nauki i technologii, teraz ze znacznie bardziej ukierunkowanym celem.
Faktem jest, że w ciągu ostatnich 15 lat społeczność globalna podjęła wiele wysiłków, aby aktywnie włączyć kobiety do nauki i technologii. Niestety, nawet po tych wszystkich latach, kobiety nadal nie są w pełni akceptowane jako aktywni, kluczowi członkowie tej dziedziny i raczej często są z niej celowo wykluczane.
Dlatego też równość płci odgrywa najważniejszą rolę dla prawidłowego i szybkiego rozwoju. Obecnie mniej niż 30% badań w skali globalnej stanowią kobiety. W szczególności i według danych UNESCO za lata 2014-2016 tylko 30 proc. wszystkich studentek wybrało kierunki związane z STEM w szkolnictwie wyższym. W skali globalnej, w ICT bardzo mały procent studentek zapisuje się na uczelnie wyższe związane z tą dziedziną. Liczba ta jest zbliżona do zaledwie 3%. Na kierunkach matematycznych, przyrodniczych i statystycznych o przyjęcie ubiega się zaledwie 5% kobiet. Na pierwszym miejscu jest inżynieria, produkcja i budownictwo z liczbą sięgającą zaledwie 8%.
Do dziś możemy śmiało powiedzieć, że to długotrwałe uprzedzenia i stereotypy dotyczące płci powstrzymują młode dziewczęta i kobiety przed nauką i technologią oraz wszystkimi pokrewnymi dziedzinami. Ta gorzka prawda znajduje odzwierciedlenie na wiele różnych sposobów. Na przykład badanie Gender Bias Without Borders, które zostało przeprowadzone w 2015 roku przez Geena Davis Institute on Gender in Media , dowiodło, że spośród wszystkich ekranowych postaci kobiecych tylko 12% z nich jest związanych z zawodami STEM i wydaje się, że może zrobić karierę naukową.
Biorąc to wszystko pod uwagę, łatwo jest dostrzec główny problem, jakim jest brak równości płci w dziedzinie nauki i technologii, a także potrzebę promowania kobiet w nauce. Przyjmując rezolucję A/RES/70/212 i ogłaszając 11 lutegoth Międzynarodowym Dniem Kobiet i Dziewcząt w Nauce, Zgromadzenie Ogólne ONZ ma na celu promowanie i prowadzenie kampanii na rzecz pełnego i równego dostępu kobiet do uczestnictwa w dziedzinach naukowych. Celem Zgromadzenia jest również osiągnięcie równości płci oraz wzmocnienie pozycji dziewcząt i kobiet we wszystkich dziedzinach pracy i w każdej części ich życia!